zaterdag, december 15, 2007

Bloggers zijn soms zelfstandigen

Een artikel uit DS:

BRUSSEL - Bloggers die inkomsten genereren uit Google Adsense zijn voor de belastingen zelfstandigen.

De Gentse blogger Bruno Lowagie heeft van het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ) te horen gekregen dat ze hem beschouwen als zelfstandige. De reden daarvoor is dat Lowagie reclame op zijn blog heeft staan die een extra inkomen genereert.

'Ik heb daarover een brief gekregen', zegt hij. 'Er staat inderdaad reclame op mijn site die binnenkomt via Google Adsense. Het probleem is echter dat mijn persoonlijke blog totaal onbelangrijk is. Veruit de meeste bezoekers komen om informatie en hulp te krijgen over iText, een gratis programma dat ik geschreven heb en dat pdf-bestanden aanmaakt. Voor iets wat dus over een gratis programma gaat, eentje dat ook door veel overheidsinstanties gebruikt wordt, moet ik nu dus zelfstandige worden.'

Lowagie zegt dat Adsense hem 100euro per maand opbrengt. Die inkomsten had hij netjes op zijn belastingbrief ingevuld en zo is de RSVZ hem op het spoor gekomen. 'Ik ben te eerlijk geweest. Als ik dat niet had gedaan, had hier geen haan naar gekraaid. Ik ga de reclame zeker niet verwijderen. Als ze me dwingen om zelfstandige te worden, dan doe ik dat ook. Er waren trouwens al aanvragen om een licentie te kopen van iText. De bedrijven en overheidsdiensten die het nu gratis gebruiken, zal ik uitnodigen om die licentie ook te betalen.'

'Meneer Lowagie is een soort tussenpersoon tussen de bezoekers van de site die op de reclame klikken en Google zelf', reageert de RSVZ. 'Of zijn blog nu gaat over een gratis programma of niet, speelt helemaal geen rol. Wel dat er winstgevende verwijzingen op staan. Ook een huisvrouw die recepten op het internet zet en daar Google-reclame bij plaatst om inkomen te genereren, beschouwen we als zelfstandige. In de VS en Frankrijk zijn er al veel beroepsbloggers, wij moeten daar ook alert voor zijn. En dat zal in de toekomst steeds meer gebeuren.'
__________

Ik heb ook adsense advertenties op mijn blog. Gelukkig zijn jullie bezoekers een stelletje schaarse fijnproevers en klikken jullie niet genoeg om mijn advertenties opdat ik er geld zou voor krijgen. Waarvoor dank!

0 Reacties:

:
:
:

BloggerHacks

<< Home