zaterdag, september 09, 2006

Pas gelezen: naked conversations van Robert Scoble & Shel Israel

Van tijd tot tijd een managementsboek tot zich nemen is goed voor de spijsvertering. Daar ben ik van overtuigd. Dit werk is ondertiteld: "how blogs are changing the way businesses talk with customers".

Amerikanen zijn straffe kerels. Als ze willen wijzen op een trend, dan moeten ze die altijd opblazen om de impact ervan aan te geven. Over blogging: "It began with conversations. Then we got into broadcast media. Now we are going back to conversations. It's a full circle."

Ik krab me toch wel even in de haren bij het lezen van zoveel wijsheid. Ik heb hier nog ergens zo een boek liggen, getiteld The Customer's Revolution. Die klanten zouden nogal wat doen! Alles zou veranderen.

Maar bestaat er een kapitalistische revolutie binnen een kapitalistisch omgeving? Ik geloof het niet. Misschien is dit wat Fukuyama bedoelde met The end of history.

Anderzijds, er zijn ingrijpende evoluties. Evoluties echter veranderen niet alles. De koers wordt gewijzigd maar de boot niet in brand gestoken.

De broadcast media waren geen monolythisch blok, met alleen ruimte voor infantiel gecaste huisvrouwen die witte waspoeders aanbeveelden. En nu, ondanks de "terugkeer naar de conversatie" zijn er helaas nog altijd waspoedercommercials. Enfin, laat mij die quote verwoorden tot: "Dankzij de technologische evoluties ontstaan meer mogelijkheden tot interactiviteit."

Let op: meer interactiviteit is niet gemakkelijk. Er zijn weinig mensen die goed kunnen luisteren en ik kan mij inbeelden dat dat voor bedrijven, waarvan de processen en de structuur daar niet op gericht zijn, extra moeilijk is. Misschien moeten communicatiespecialisten de bedrijven eerder leren te luisteren dan boodschappen te versturen.

Wat ik leerde over blogging: het geeft bedrijven een menselijk gelaat, je kan met meer mensen rechtstreeks in contact treden, nieuwelingen kunnen opvallen door gepassioneerd over hun knowhow te vertellen, ... Het boek is doorspekt met veel praktijkverhalen. Niet te veel, maar ze zijn soms te langdradig beschreven.

Ondertussen vertrok de bekendste corporate blogger van ons land, Bruno Segers, bij Microsoft. Op zijn blog vertelt hij iets, maar niet alles.

0 Reacties:

:
:
:

BloggerHacks

<< Home