maandag, september 18, 2006

Pas gelezen: De kracht van het vuur van Bob Mendes

Op de radio hoorde ik een schrijver praten over zijn boek over de nadagen van Mossadegh, de Iraanse linkse nationalist van de jaren '50 (hij wou alvast de olie nationaliseren). Hmm, Mossadegh interesseert mij. Ik vraag mij altijd af wat er van Iran geworden zou zijn hadden ze Mossadegh laten begaan.
Norman Schwarzkopf wou dat niet weten. Hij liet Mossadegh ombrengen. Norman Schwarzkopf, zult gij lezer u nu in het haar krabben. Is dat niet die pipo van Desert Storm. Nee, het is zijn vader. Die was ook al in de regio actief. Zwijg mij van mannen die hun zoon hun eigen voornaam toebedelen.
Mendes' zijn boek was niet slecht. Het is geen grote literatuur, nee, gewoon spannend en best interessant. Een beetje zoals Dan Brown. Mendes schrijft niet slechter dan Brown, au contraire. Toch beklijft het minder dan Brown. De spanningsboog staat niet altijd even strak. En de man ziet er niet uit.

0 Reacties:

:
:
:

BloggerHacks

<< Home