vrijdag, november 04, 2005

Pas gelezen: Bankvlees van Jan Van Loy

Bankvlees, pas bekroond met de debuutprijs, belandde bij mij thuis. Ik piepte even in het boek (de bedoeling was dat ik eerst verder spartelde in Omega Minor van Verhaeghen) en twee dagen later bleek het werk gelezen. Een goed teken! Bankvlees verwijst naar het vlees dat op de slagersbank afgesneden en weggegooid wordt. Van Loy heeft het natuurlijk niet over slagers maar over mensen.

Zijn er boeken met een mooiere titel? Ik pijnigde mijn hersens al. Painted Bird van Kosinski is als metafoor misschien nog mooier - de vogels die hun geschilderde soortgenoot doodpikken - maar puur als betekenaar haalt Bankvlees het. Als iemand toch op een mooiere titel komt, hij mag mij mailen (mijn reactiesysteem op mijn blog doet het niet meer).

De verschillende hoofdstukken van Bankvlees zijn te veel kortverhalen, pas in het achtste en laatste hoofdstuk zorgt de auteur ervoor dat het een roman wordt. De ontwikkeling van de twee personages is niet geheel onderbouwd. Voor de rest: het boek is heel aangenaam en pretentieloos.

0 Reacties:

:
:
:

BloggerHacks

<< Home