zondag, september 11, 2005

Pas gelezen: Tox van Paul Mennes

"Ik wentel in drek en krabbel weer recht, sta dan op uit het débris en storm glanzend van hubris de heuvel weer op, klaar voor de sprong."
Aan het woord is de "zelfrecyclerende Icarus die vliegt zonder vader". Dat staat allemaal te lezen op de inleidende halve pagina van het debuut van Mennes.
Eerlijk gezegd, als ik dit lees ben ik niet onder de indruk. Ik hou meer van simpele taal, snoeihard, op zijn Amerikaans. Bij Mennes is dat niet altijd het geval, het is te vaak overladen. Ziehier:
"Vaste randfenomenen in onze actieradius zijn Twee Debieltjes, Das Ungeheuer en Hormoontje. Samen zijn zij de drie Musketiers van de onvolkomenheid. Twee Debieltjes dankt zijn naam aan het feit dat iemand ooit over hem gezegd heeft dat hij net iets briljanter zou zijn dan de achterkant van een varken."
De leuke grap gaat wat verloren. Te zelden blijft Mennes bij de zaak, zoals hier:
"Mijn draagster is een hardcore soap-opera junk. Vooral Zonen en Dochters, de dagelijkse darmspoeling die onze nationale televisiezender vlak voor het journaal op de wereld loslaat, kan haar goedkeuring wegdragen. Ze heeft nog geen aflevering gemist. Eén keer heb ik er samen met haar naar gekeken. Ik vond het even vermakelijk als wachten op het resultaat van je HIV-test, maar dan veel minder spannend.
Hoewel ze Zonen en Dochters al zes miljoen keer gezien heeft, slaagt ze er niet in de naam van het programma te onthouden. Op maandag installeert ze zich behaaglijk voor de tv om naar 'Vaders en Moeders' te kijken en de dag erna mompelt ze als haar oog tijdens het afwassen op de keukenklok valt dat het bijna tijd is voor 'Broers en Zusters'. Of 'Nonkels en Tantes' of 'Neven en Nichten'. In een bijzonder geïnspireerd moment heeft ze ooit eens het vrij Nonkel Bobiaanse 'Jongens en Meisjes' uit haar mouw geschud."
Ik vind dit grappig. Verder mist Tox nogal wat verhaallijn.

Deze afbeelding komt van Don Lawrence, de man die instond voor de hoes van de nieuwe dEUS.

0 Reacties:

:
:
:

BloggerHacks

<< Home