maandag, juli 24, 2006

Pas gelezen: De samenzwering van Imre Kertesz

Ik moest het boek al een week besproken hebben op mijn blog, maar het is zo warm nietwaar! (ondertussen heb ik het voor elkaar gekregen een tweede houten ventilator aan mijn plafond te hangen, mijn ganse woonkamer is nu smooth, laat die warme zomers maar komen!)

Ik vertelde al dat Kertesz mij zeer wist te bekoren. Ik wou opnieuw een boek van hem lezen, maar eens niet over de Holocaust. Nou, makkelijk was dat niet! De Hongaar schreef over niets anders! Behalve dat kleine werkje, dat hij op enkele weken tijd bijeenschreef omdat zijn uitgever vond dat een ander boek van hem te dun was. Met de bladzijden van De samenzwering erbij was dat opgelost.

Het verhaal speelt zich af in een onbestemde dictatuur in Zuid-Amerika, waar een politie-agent overgeplaatst wordt naar de Inlichtingendienst. Hij beoefent er de praktijken die gangbaar zijn in een dictatoriaal regime maar voelt er zich slecht bij. Zijn persoonlijkheid is echter niet sterk genoeg om in opstand te komen tegen de heersende mentaliteit bij de inlichtingendienst. Boeiend om je de vraag te stellen in welke mate je beinvloed wordt door de collega's om je heen, en je af te vragen of je beter zou doen dan die politie-agent.

0 Reacties:

:
:
:

BloggerHacks

<< Home