vrijdag, mei 12, 2006

Pas gezien: The Merchant of Venice

Ik ben blij dat ik erin slaag op mijn blog de gelezen boeken bij te houden. De oefening die ik bij de bespreking telkens maak, namelijk het verwoorden wat ik geslaagd vind, en wat niet, is mij evenzeer nuttig.

Al een eind denk ik erover om ook de films die ik zag te vermelden. Of alleen de goeie films. Afgelopen weken waren dat 16 Blocks, Va, vis et deviens en The merchant of Venice (na het werk loop ik graag onmiddellijk de cinema binnen). Al Pacino als de veelbesproken Jood uit Shakespeare's toneelstuk neerzetten, het is geen evidente keuze die de regisseur bij de casting maakte, omdat Pacino zo bekend is van de andere rollen die hij speelde, een bekendheid waar zeer veel associaties aan vasthangen.

Toont Shakespeare het anti-semitisme of haat hij zelf joden? Het was de vraag die ik mij stelde na de film en op het web zie ik dat de kenners er zelf niet uit zijn. Het feit dat erover gediscussieerd wordt, zet alleszins zijn subtiliteit in de verf. Ook de thema's homoseksualiteit en de positie van de vrouw worden subtiel aangedragen.

De kritiek die ik op het toneelstuk/film heb, is dat ik wat authenticiteit, wat doorleefheid mis. De plotwending op het einde is leuk, maar ook wat formalistisch en vrijblijvend.

Spijtig dat Zuleikha Robinson, in de film de dochter van de Jood, geen grotere rol kreeg. De actrice heeft Engels, Schots, Indiaans, Burmees, Iraniaans and Malaysiaans bloed in de aderen en dat geheel vond veel harmonie.

0 Reacties:

:
:
:

BloggerHacks

<< Home