zaterdag, maart 11, 2006

Minstens 12.000 woorden

Hebben ze je ook altijd voorgehouden dat je een imbeciel bent met een woordenschat van amper 3.000 woorden? Ik heb dat nooit willen geloven, ben er altijd van overtuigd geweest dat ik veel meer woorden bezig. Ook in andere talen. Als ik bijvoorbeeld Engels of Frans praat, stuit ik geregeld op een gebrekkige woordenschat terwijl ik het gevoel heb ook in die talen over meer dan 3.000 woorden te beschikken.

Ooit heb ik er aan gedacht om een alfabetische lijst aan te leggen met mij bekende woorden. Bedoeling was te bewijzen dat ik vlotjes de kaap van de drieduizend rond. Daar ben ik om voor de hand liggende redenen nooit aan begonnen.

Nu heb ik mijn gram gehaald. Ik kreeg onlangs een woordenboekje Nederlands-Russisch en omgekeerd. 12.000 termen worden vertaald. Wat blijkt? De meeste gebruik ik. Om het jullie te bewijzen geef ik alle woorden van een bladzijde in: kameel, kameleon, kamer, kameraad, kameraadschap, kamermuziek, kamille, kammen, kamp, kampeerder, kamperen, kampioen, kampioenschap, kampvuur, kan, kanaal, kandidaat, kandidatuur, kaneel, kano, kanon, kanonnevlees, kanonnevoer, kans, kanselarij, kant, kanten, kantoor, kantoorbediende, kantoorbehoeften, kap.

Al deze woorden gebruiken wij toch? Bovendien heb ik al een betekenaar niet teruggevonden in mijn woordenboek: tautologie. Nu kan je opmerken: dat staat niet op de betreffende bladzijde. Dat is waar. Iets met kan- ... ik heb er al één: kanivoor!

0 Reacties:

:
:
:

BloggerHacks

<< Home