maandag, maart 06, 2006

Ferho en Fatim Akgül vermoord - De Gucht zwijgt als vermoord



Voor het eerst werden mensen vermoord die ik zelf ontmoet heb. Het betreft Ferho en Fatim Akgül, de ouders van Derwich M. Ferho van het Koerdische Instituut te Brussel. Vijf jaar geleden was ik te gast in hun bergdorp in Turks Koerdistan, wondermooi, en kreeg ik een lekkere maaltijd voorgeschoteld. De man liet mij ook roken van zijn tabak, die veel te zwaar voor mij bleek.

In dat dorp een handvol bejaarden en een tiental kinderen. De tussenliggende generaties waren verdwenen. Met de grond gelijk gemaakt zijn tientallen andere dorpen in de regio. De Turken verplichtten zo de verpauperde plattelandsbevolking in de 'beter controleerbare' steden te wonen.

Hoe is de moord gebeurd? Ik citeer even De Standaard van vandaag:

De bejaarde ouders Ferho (85) en Fatim (81) Akgül werden vrijdag door de herder van hun vee dood teruggevonden in het dorp Mizizah, nabij de Syrische grens in Turks Koerdistan. ,,Mijn vader was ziek en bedlegerig'', zegt Derwich Ferho (44). ,,Hij is in zijn bed afgemaakt, onder meer zijn ribben waren gebroken. Mijn moeder moet zich hebben verzet, haar keel was doorgesneden en ze had messteken over haar hele lichaam.''

De moorden moeten donderdagavond hebben plaatsgevonden, even nadat hun neef om 21.30 u. het huis van het echtpaar had verlaten. ,,Mijn ouders waren de voorbije maand al enkele keren bedreigd'', zegt Ferho. ,,Mensen kwamen zeggen: uw zoons moeten wat verstandiger zijn''. Derwich Ferho woont al 28 jaar in België, is erkend als politiek vluchteling en leidt het Koerdisch Instituut, zijn broer Medeni woont en werkt eveneens in België, voor onder meer de Koerdische Roj-tv.

Volgens Derwich is er weinig discussie wie achter de bedreigingen en de moorden zit. ,,In Koerdistan opereert een 'contraguerrilla' die onder het Turkse ministerie van Binnenlandse Zaken valt en banden heeft met de geheime dienst MIT. Dat zijn moordcommando's die vooral in de jaren negentig wrede moordpartijen aanrichtten. Sindsdien trad Turkije iets gematigder op, maar nu lijkt de jacht weer open, ook op bejaarden.''

Volgens Ferho kregen de commando's mogelijk hulp van Koerdische dorpswachten - ,,Koerden die voor wapens en veel geld samenwerken met de Turken'', aldus Ferho - omdat de deur van zijn ouderlijk huis niet werd geforceerd en zijn moeder uit voorzichtigheid alleen opendeed voor Koerdisch-sprekenden.

,,In het dorp heeft niemand iets gezien'', zegt Ferho. ,,Het huis van mijn ouders lag afgelegen, het hoogste in het dorp. Er staan vierhonderd huizen in het dorp, maar daarvan staan er 380 leeg. De andere inwoners zijn al lang gevlucht.''

,,Toen soldaten de dorpelingen ondervroegen over de moorden, vroegen ze of de dorpelingen een nummerplaat hadden van de auto die dichtbij mijn ouders stond geparkeerd. Terwijl niemand van de dorpelingen zelfs maar een auto had gezien: blijkbaar weet het leger meer. Mijn ouders zijn snel op aanraden van een militaire commandant begraven en er is zelfs geen echt onderzoek geopend.''

N-VA en Groen! eisten gisteren dat Turkije een ,,ernstig onderzoek'' voert naar de moord op de ouders van Ferho. Volgens Europarlementslid Bart Staes (Groen!) ,,kan alleen zo er voldoende vertrouwen zijn om de gesprekken van Turkije met de Europese Unie voort te zetten''.

Ferho zelf hoopt dat ,,de Belgische minister van Buitenlandse Zaken er bij zijn Turkse collega op aandringt dat er tenminste een onderzoek komt en dat hij eist dat Turkije het optreden van de moordcommando's staakt''. ,,Het gaat niet alleen om mijn ouders. De laatste weken zijn er in Koerdistan tientallen mensen vermoord. Op deze manier komt er geen vrede of democratie in Turkije''.

--------

Onze Vlaamse minister van Buitenlandse Zaken, Geert Bourgeois, deed ondertussen zijn plicht: hij riep de Turkse ambassadeur op het matje om een opheldering van de feiten te eisen. Zijn federale ambtsgenoot, Karel De Gucht, zwijgt als vermoord. Karel zat lang in de Raad van Bestuur van Dexia, is goede vriendjes met de topman van het financiële concern (Axel Miller) en het toeval wil dat Dexia momenteel veel inspanningen levert om de controle te verwerven over enkele Turkse banken.

0 Reacties:

:
:
:

BloggerHacks

<< Home