dinsdag, november 08, 2005

Wikipedia

Eén van mijn lievelingssites is Wikipedia.org, de kwalitatief hoogstaande online encyclopedie, samengesteld door iedereen (ook een pagina van mij). Meest intrigerend eraan is het openingsscherm. Je verneemt hoeveel termen per taal al ingevoerd zijn. Elke dag neemt dat toe. Het lijstje:

English: 807 000
Deutsch: 314 000
Français: 185 000
Chinese: 153 000
Polski: 142 000
Italiano: 118 000
Svenska: 113 000
Nederlands: 105 000
Portugues: 82 000
Espanol: 73 000

Heel verwonderlijk vind ik die cijfers. Er is de opmerkelijk hoge positie van het Pools. Ik dacht dat een achterlijk boerenvolk was dat veel metsers levert aan het westen en daar staan ze dan op nummer vijf. Merk ook op dat de Portugees-taligen voor de Spaans-sprekenden komen. Die Spanjolen nochtans, ik dacht dat ze overal waren. In Iberië natuurlijk, maar ook in Zuid-Amerika. En een grote groep daarboven, in de VS.

Zelf wou ik dat ik de uitvinder was van Wikipedia en heb al meer dan tien minuten besteed aan wat ik zou kunnen bedenken in de plaats, nu Wikipedia al bestaat. Mijn beste was een online community die het juridisch apparaat zou vervangen. Functioneel werkt het als volgt. Je krijgt een brief dat je over twee weken moet inloggen met een code op het jurisnet. Dergelijke brieven vertrekken ook naar stommekloten en stommekloten huren een bloedzuiger van een advocaat in omdat ze te laf zijn zichzelf te verdedigen. Enfin, die advocaat uploadt alle documenten op het netwerk, en kan alle documenten van de rechtbank online raadplegen. Op het moment van de zitting gaat hij, samen met zijn cliënt samen in een videochat met de juge. Enkele dagen later vindt hij het vonnis in zijn e-mailbox en licht zijn cliënt in. Van gerechtelijke achterstand zou geen sprake meer zijn, dat spreekt voor zich. Het straffe van het systeem zou zijn dat particulieren veel uitleg vinden over hoe ze zelf hun zaak kunnen verdedigen, of de hulp inroepen van juridische adviseurs op het netwerk, die ze eventueel met een online betaling vergoeden. Alle standaarddocumenten zijn voor handen. Alle wetboeken en staatsbladen kan je downloaden. En een groep vrijwilligers kunnen gestructureerd werken aan eenvoudiger taalgebruik voor de wetten. Uitvinder zijn duurt niet langer dan een kwartier.

Meteen is mijn voornemen verscherpt om het boek te lezen waarin twee antropologen bestudeerden hoe mensen gebruik maken van network computing. Wat een wetenschappelijke discipline, net iets voor mij! Alhoewel, de studie ligt nog onaangeroerd op mijn boekenplank. Al meer dan twee jaar.

0 Reacties:

:
:
:

BloggerHacks

<< Home