woensdag, oktober 05, 2005

Meneer Jacques

Gisteren kwam ik meneer Jacques tegen. Ik noem hem meneer, niet omdat het een burgermannetje betreft - zeker niet - maar omdat het iemand is waarvoor ik mijn hoed afneem, een meneer dus. Hij was een schilderij van zijn hand naar een tentoonstellingsruimte aan het verslepen, daarbij bijgestaan door zijn vriend Philippe. Het mooie werk leek mij een abstractie van de Don Quichote van Picasso, maar met warmere kleuren. Ik wist niet of ik hem dat kon zeggen en heb dus gezwegen. Ik kreeg ook weinig kans tot spreken. Meneer Jacques was weer de eeuwige praatvaar. Hij wou weten wat er met mij, die op krukken kwam aandraven, aan de hand was. Ik had geen zin nog eens mijn accidentje te verhalen en zei: "Pff, ik heb zelf mijn plaaster verwijderd. De dokters, die kennen maar plaaster en antibiotica." Meneer Jacques lachte. Ik wist dat ik daarmee zou scoren want zoals al gezegd, meneer Jacques is helemaal geen burgermannetje. Je zou zijn atelier/woonst moeten zien! Grote enkel-glaspartijen, niet te verwarmen volgens mij, en zeker niet met dat allesbrandertje dat er centraal staat opgesteld. Aan wasdraden hangen doeken te drogen die hij geprepareerd heeft om erop te schilderen. Meneer Jacques is immer alert dat zijn vele katten eraf blijven. Tegen de muur staat een nieuw geïnstalleerde douchecabine en ernaast een heel mooi koffieapparaat. Voor meneer Jacques koffie kan serveren moet hij drie kopjes van zijn aanrecht nemen, voorzichtig dat er geen servies valt, de afwas staat er al minstens twee weken. Hij spoelt de kopjes gelukkig af vooraleer hij ze Philippe en mij voorzet. Ik was daar niet gerust op want hij was over de schilderkunst begonnen. We luisteren aandachtig en ik bedenk dat moest je woord voor woord opschrijven wat meneer Jacques vertelt, je zou een knap essay hebben. Ik ben altijd jaloers op mensen die de parole beheersen. Meneer Jacques was in een vroeger leven theateracteur. O ja, de koffie heeft niet meer gesmaakt. In zijn betoog heeft meneer Jacques die te lang laten warmen in het koffieapparaat.

0 Reacties:

:
:
:

BloggerHacks

<< Home