maandag, januari 24, 2005

Een Espresso alstublieft

Voor marketing moet je niet slim zijn, zegt mijn broer altijd. Ik neig meer en meer hem te geloven. De Standaard kondigde onlangs aan een krant te zullen maken voor de internetgeneratie, De Standaard Espresso. Papier voor de e-mannen; als dat lukt, dan kan Suzuki werk maken van een moto voor de wielertoerist.

Desalniettemin, producten voor de internetgeneratie spreken mij, als voornaam vertegenwoordiger van die doelgroep, altijd aan, zelfs als het achterliggende idee niets meer is dan een contradictio in terminis. De Standaard Espresso heeft als bijkomend voordeel dat hij niet veel kost, een halve euro slechts, of de helft van een ander dagblad. Dus ben ik vandaag, op de dag van de eerste uitgave, bij de krantenboer binnengevallen met de woorden: "een Espresso alstublieft". In het Frans vernam ik dat ik mij niet in een koffiehuis bevond.

Mannen met snorren hebben nog veel te leren, daar ga ik vanuit. Daarom vroeg ik in de andere landstaal: "Hebt u al eens productdifferentiatie overwogen, met de internetgeneratie die aankomend is?" Marketing is niet moeilijk, ziet u, marketing is improvisatie, en weg was ik. De distributie van de nieuwe krant kan nog beter, bedacht ik als was ik een volleerd marketeer, alsook de brand awareness van de verkopers.

Bij een volgende kiosk had ik wel prijs; ik kwam thuis met de prooi van mijn koopjacht die ik ondertussen gelezen heb. De artikels zijn kort, het zijn eigenlijk de artikels van De Standaard waar de tweede helft van afgeknipt werd. Je bent niet bedrogen, een gehalveerde gazet voor de helft van de prijs. Het is gewoon dat ik de tweede helft van de artikels het interessantst vind.

Het is een handig ding, die Espresso. Waarschijnlijk is het waar dat mensen de tijd niet meer hebben om een volledige krant te lezen. Vroeger zou een cultuurpessimist een bevlogen stuk schrijven over de teloorgang van de leescultuur, nu zegt men gewoon, de klant heeft gelijk, onze artikels moeten korter. Afgezien van dat miskozen label 'internetgeneratie' voor de doelgroep, sta ik achter het initiatief.

1 Reacties:

Leuke blog met gezapige overpeinzingen waar je zo de grijnzende mondhoeken bij ziet. Ik lust wel meer van dat.

Die Expresso vond ik niet slecht, alleen te veel sport en nog te weinig opinie naar mijn zin. Het verschil met de Metro is te klein, vrees ik, maar misschien mikken ze op niet-forensen.

Greetzzz

B Boy 

B Boy
@ 5:04 p.m.



 

:
:
:

BloggerHacks

<< Home